Política de privacidad y Cookies
Eliminar Filtros

Privacy- en cookiebeleid

 

Open Bank, SA (hierna ‘OPENBANK’) met maatschappelijke zetel in Paseo de la Castellana 24, 28046 - Madrid, Spanje, en met contact-e-mailadres info@openbank.com maakt gebruik van cookies op haar Website www.openbank.nl (hierna ‘Account’ of ‘Website’ genoemd) met het oog op het verbeteren van de browse-ervaring van haar Gebruikers (‘Gebruikers’).

1. Wat zijn cookies?

Cookies zijn bestanden die zijn opgeslagen op de computer van de Gebruiker die de Website bezoekt en er doorheen browset en, met name, is er een nummer dat de computer van de Gebruiker identificeert, zelfs als de Gebruiker van locatie of IP-adres verandert.

Zo verzamelen cookies informatie die ons in staat stelt om jou of je geschatte locatie te identificeren, evenals informatie over je browsevoorkeuren om je een meer persoonlijke ervaring te bieden bij toekomstige bezoeken aan de Website. Het gebruik van cookies stelt ons ook in staat om de gebruikspatronen van de Website te verzamelen om verbeteringen aan onze diensten aan te brengen.

Cookies worden tijdens het browsen op de Website geïnstalleerd, indien je daarvoor toestemming hebt gegeven, vereist door OPENBANK of door derden waarmee de Website verband houdt, en stellen ons in staat om je activiteit op deze Website of op andere gerelateerde activiteiten te kennen, bijvoorbeeld: de plaats van waaruit je toegang krijgt, de verbindingstijd, het apparaat vanwaar je toegang hebt (vast of mobiel), het besturingssysteem en de gebruikte browser, de meest bezochte pagina’s, het aantal klikken en gegevens over het gedrag van de Gebruiker op onze Website of het Internet.

De Website is toegankelijk zonder dat de cookies moeten worden geactiveerd, hoewel de deactivering ervan de goede werking ervan kan verhinderen.

Een cookie heeft een bepaalde geldigheidsperiode die begint op het moment dat deze op het apparaat van de Gebruiker wordt opgeslagen en kan worden verlengd door een nieuw websitebezoek van de Gebruiker. Nadat de geldigheidsperiode is verstreken, wordt de cookie verwijderd. De geldigheidsduur voor de cookies die op de Website worden gebruikt, wordt aangegeven in de Cookietabel.

2. Autorisatie voor het gebruik van cookies

In overeenstemming met de cookiesverklaring in de voettekst van de Website aanvaardt de Gebruiker dat hij/zij tijdens het browsen uitdrukkelijk akkoord gaat met het gebruik door OPENBANK van cookies in overeenstemming met de hieronder beschreven beschrijving.

Cookies die van invloed kunnen zijn op je privacy en waarvoor je toestemming wettelijk is vereist, worden alleen op je apparaat geplaatst als je daarvoor toestemming hebt gegeven. Je kunt je toestemming geven via de cookie-banner die wordt getoond bij je (eerste) bezoek aan onze Website, of daarna als je naar Cookie-instellingen gaat. Je kunt ook op elk moment je toestemming intrekken via onze Website. Houd er rekening mee dat als je geen toestemming geeft, er een cookie moet worden ingesteld om deze keuze te onthouden.

Een andere optie om te wijzigen welke cookies via onze Website worden geplaatst, is door je browserinstellingen aan te passen. De meeste browsers zijn standaard ingesteld om cookies automatisch te accepteren. Je kunt dit aanpassen en je browserinstellingen wijzigen om alle of sommige (soorten) cookies te weigeren, of om alle cookies te verwijderen zodra je je browser sluit.

Houd er rekening mee dat het niet mogelijk is om je cookie-instellingen tussen verschillende browsers en apparaten te behouden, dus moet je deze instellingen beheren per browser en elk apparaat dat je gebruikt.

De Gebruiker kan zijn/haar eerder gegeven toestemming op elk moment intrekken, evenals de cookies configureren en zelfs het gebruik ervan weigeren via de opties voor cookie-instellingen die hun internetbrowser hen biedt, en waarvan de details aan het einde van het beleid worden verstrekt.

3. Type cookies die op de Website worden gebruikt

De Gebruiker die de Website doorzoekt, kan cookies vinden die rechtstreeks door OPENBANK worden geplaatst, of cookies die door andere entiteiten dan de laatste worden geplaatst, zoals hieronder kort wordt beschreven.

De volgende categorieën cookies kunnen via onze Website worden gebruikt: (i) technische of functionele cookies; (ii) analytische cookies; (iii) tracking- of reclamecookies; en (iv) social media-cookies, zoals hieronder kort beschreven. Raadpleeg voor een volledig overzicht van cookies die via onze Website kunnen worden gebruikt onze Cookie-tabel. In deze tabel worden de kenmerken van de cookies die voor onze Website worden gebruikt, aangegeven als de categorieën van cookies, de reden van de cookie, de opgeslagen informatie, de geldigheidsperiode van de cookie en de categorieën van ontvangers (bijv. derde partijen zoals Google) of gelieerde entiteiten met wie de cookie wordt gedeeld, indien van toepassing). Raadpleeg voor meer informatie over hoe OPENBANK je persoonsgegevens verwerkt, zoals de juridische gronden voor verwerking ons Gegevensbeschermingsbeleid.

3.1. Technische cookies

Technische cookies stellen je in staat om onze Website te bezoeken en de functies ervan te gebruiken, informatie over keuzes die je hebt gemaakt vast te leggen en de Website aan te passen aan je behoeften. Zonder deze cookies kan de Website bepaalde functies niet bieden, zoals automatisch doorsturen naar de minst bezige server, onthouden van door jou ingevoerde gegevens en opslaan van je voorkeurstaal. Voor zover deze cookies uitsluitend worden gebruikt om de communicatie met je te vergemakkelijken of als ze strikt noodzakelijk zijn om de door je gevraagde diensten te leveren, worden ze ook zonder je toestemming gebruikt. Je kunt ze echter blokkeren door je browserinstellingen te wijzigen..

3.2. Analytische cookies

Analytische/statistische cookies, zoals Google Analytics, helpen om de prestaties van onze Website te verbeteren en zorgen voor een betere Gebruikerservaring. Via deze cookies wordt informatie verkregen over de kwaliteit en/of effectiviteit van onze diensten. Het helpt ons te begrijpen hoe onze bezoekers onze Website gebruiken en voor welke services ze interesse tonen, waardoor we kunnen verbeteren hoe we onze inhoud aan jou of onze services presenteren. Voor zover deze cookies geen of weinig invloed hebben op je privéleven, zullen ze ook zonder je toestemming worden gebruikt. Je kunt ze echter blokkeren door je browserinstellingen te wijzigen..

3.3. Trackingcookies

Tracking-cookies worden via onze Website gebruikt om gevarieerde inhoud op een webpagina aan te laten sluiten op de specifieke interesses van de Gebruiker. Dit kan je online ervaring verbeteren. Een voorbeeld hiervan zijn gepersonaliseerde advertenties. Dit soort cookies is alleen beschikbaar als je daarvoor je specifieke toestemming hebt gegeven.

3.4. Social media-cookies

Met social media-cookies kun je inhoud op een webpagina koppelen aan sociale media waarmee je bent geregistreerd en omgekeerd. Op onze Website gebruiken we social media-cookies om je bijvoorbeeld in staat te stellen video’s te bekijken. Dit soort cookies is alleen beschikbaar als je daarvoor je specifieke toestemming hebt gegeven.

Sommige van de cookies die via onze Website worden geplaatst, zijn cookies van derden. Deze cookies worden geplaatst door de relevante externe aanbieder. OPENBANK heeft geen controle over de verspreiding van deze cookies en kan geen cookies blokkeren van die aanbieders die via websites van derden worden geplaatst. We hebben ook beperkte kennis van en controle over deze cookies, de gegevens die zijn vastgelegd met behulp van deze cookies en de doeleinden waarvoor deze worden gebruikt. De externe leveranciers gebruiken de verzamelde informatie voor hun eigen doeleinden. Raadpleeg de betreffende Website van de derde partij voor meer informatie over deze cookies, zoals aangegeven in onze Cookie-tabel

4. Gegevensuitwisseling en -overdracht naar een land buiten de EER

Raadpleeg ons Gegevensbeschermingsbeleid voor meer informatie over de overdracht van je persoonsgegevens naar een land buiten de EER.

5. Browserinstellingen

OPENBANK herinnert haar Gebruikers eraan dat het gebruik van cookies onderhevig is aan hun acceptatie tijdens de installatie of het updaten van de browser die door de Gebruiker wordt gebruikt. Deze acceptatie kan vervolgens worden beoordeeld via de inhoud en privacyinstellingen die beschikbaar zijn in de browser. OPENBANK beveelt haar Gebruikers aan de hulppagina’s van hun browser te raadplegen of toegang te krijgen tot de hulppagina’s van de hoofdbrowser:

Firefox
Internet Explorer
Safari
Chrome

Als de Gebruiker vragen of klachten heeft over het cookiebeleid van de Website, kan hij/zij contact opnemen met OPENBANK via het volgende adres Paseo de la Castellana, 24, 28046. Madrid of het e-mailadres privacy@openbank.com. Vermelding op de onderwerpregel: ‘Cookies Policy’. Je hebt ook het recht om een klacht in te dienen bij je nationale autoriteit voor gegevensbescherming. Raadpleeg voor meer informatie over je rechten als Gebruiker en voor zover als Gebruiker je persoonlijke gegevens worden verwerkt met betrekking tot de cookies die op deze Website worden gebruikt het Gegevensbeschermingsbeleid.

 

Doeleinden

Bij Open Bank, S.A. (hierna “Openbank”) willen we als Verwerkingsverantwoordelijke transparant zijn voor alle gebruikers van onze website en mobiele app, ongeacht of ze zich bij ons hebben geregistreerd. We informeren je daarom dat je persoonsgegevens worden gebruikt in overeenstemming met de inhoud van dit Gegevensbeschermingsbeleid:

  • Informatie die we over je kunnen verzamelen en hoe we dit kunnen doen;
  • Doeleinden waarvoor wij je informatie zullen gebruiken;
  • Hoe kun je de gegevens bekijken en beheren die wij over je hebben verzameld; en
  • Met wie je contact kunt opnemen voor vragen over je privacy.

Welke informatie kunnen we van je verzamelen en hoe kunnen we dit doen?

De persoonlijke informatie (hierna de “Persoonsgegevens”) die we kunnen verwerken, omvat niet alleen contactgegevens (naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer), maar ook andere soorten informatie (gegevens over identiteit, financiën, lokalisatie, persoonlijk profiel, professionele en commerciële informatie, beeld en stem).

We kunnen op de volgende manieren persoonsgegevens over je verkrijgen:

 

  1. Omdat je ons deze hebt verstrekt, bijvoorbeeld wanneer je je aanmeldt om een lopende rekening te openen; en
  2. Wanneer je gebruikmaakt van onze diensten, altijd in overeenstemming met de wet. We kunnen bijvoorbeeld informatie verzamelen wanneer je aankopen doet met je creditcards of betaalpassen of wanneer je overboekingen doet naar andere mensen, of informatie van de apparaten die je gebruikt om verbinding te maken via de verschillende beschikbare kanalen (website en app), of informatie over het gebied waarin je woont op basis van je postcode of de geldautomaten die je gebruikt, of andere informatie die we kunnen verkrijgen door het raadplegen van andere bronnen, bijvoorbeeld wanneer we bestandssystemen met betrekking tot financiële solvabiliteit doorzoeken en deze persoonlijke informatie aan je gebruikersprofiel toevoegen.

Je zult er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de gegevens die je ons verstrekt correct, nauwkeurig en actueel zijn en je zult elke aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid op je nemen die kan voortvloeien uit onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige gegevens.

Voor welke doeleinden gebruiken we je Persoonsgegevens?

Bij Openbank zullen we je Persoonsgegevens voor verschillende doeleinden verwerken. Bijvoorbeeld om de producten en diensten te beheren die je bij ons hebt opgevraagd of aangevraagd, om een goede werking van onze website en mobiele app te garanderen, om je een persoonlijke service te kunnen aanbieden, om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen, en in het algemeen, om onze gebruikers een betere service te bieden.

Je Persoonsgegevens kunnen ook worden verwerkt om studies en/of analyses uit te voeren voor de promotie van producten en/of diensten die rechtstreeks door Openbank op de markt worden gebracht of door onze externe partners, met name die verband houden met bankieren, financiën, verzekeringen en pensioenen en spaarproducten, maar ook consumentenproducten en -diensten en/of persoonlijke producten en diensten.

Telkens wanneer je een product of dienst opvraagt of aanvraagt, zullen wij je bovendien informeren over het gebruik dat we maken van je Persoonsgegevens. Verdere details zijn ook te vinden in de algemene wettelijke privacyvoorwaarden.

Houd er rekening mee dat als je besluit om bepaalde soorten persoonsgegevens niet te verstrekken, we je mogelijk bepaalde diensten en functionaliteiten niet kunnen aanbieden en/of de gevraagde informatie niet kunnen verstrekken.

Waarom gebruiken we je persoonsgegevens?

We gebruiken je persoonsgegevens voor zover nodig met betrekking tot de volgende doeleinden en situaties:

  1. Om je te voorzien van de verschillende diensten die wij aanbieden via onze beschikbare kanalen en die je kunt aanvragen; bijvoorbeeld onze telefonische hulpdienst of je verzoeken om elke soort informatie. We gebruiken je gegevens ook om te reageren op je telefoongesprekken, waaronder het opnemen ervan met het oog op interne kwaliteitscontrole, om mogelijke fraudesituaties te voorkomen en om interne statistische onderzoeken uit te voeren. In deze gevallen verwerkt Openbank je Persoonsgegevens omdat zij een legitiem belang heeft bij het gebruik van de informatie die je ons verstrekt;
  2. Om onze contractuele verplichtingen te formaliseren en na te leven en andere processen uit te voeren die verband houden met de verschillende financiële producten en diensten die Openbank je biedt, waarvoor je een contract hebt afgesloten of mogelijk wilt afsluiten;
  3. Om te voldoen aan bepaalde wettelijke vereisten, zodat wij de producten en diensten kunnen beheren die je bij ons kunt afsluiten of aanvragen; en/of
  4. Omdat je uitdrukkelijk hebt ingestemd met het verwerken van je Persoonsgegevens.

Indien nodig, zullen we je op de hoogte brengen van de redenen en situaties achter ons gebruik van je gegevens (bijvoorbeeld omdat we een legitiem belang hebben bij de verwerking ervan, omdat het noodzakelijk is om een contract uit te voeren, omdat je het hebt geautoriseerd of omdat de wet het vereist).

Wie heeft toegang tot de gegevens die we verzamelen?

Openbank is de verwerkingsverantwoordelijke voor de website of mobiele app die je gebruikt en voor de verwerking van Persoonsgegevens die mogelijk aan dergelijk gebruik zijn gekoppeld. Openbank is de partij die de Persoonsgegevens verzamelt, gebruikt, opslaat en indien nodig verwijdert.

Openbank zal de Persoonsgegevens waartoe ze toegang heeft nooit overdragen aan derden, tenzij we wettelijk verplicht zijn dit te doen (bijvoorbeeld door nationale wetshandhavingsentiteiten of rechtbanken en tribunalen). Ons doel is om mogelijke pogingen tot fraude te detecteren en te voorkomen, of om de soorten verwerking uit te voeren waarvoor je uitdrukkelijk je toestemming hebt gegeven.

Wij willen je er ook op wijzen dat wij bij Openbank samenwerken met dienstverleners die af en toe toegang tot je Persoonsgegevens kunnen krijgen. Enkele voorbeelden hiervan zijn technologische dienstverleners, IT-serviceproviders, beveiligingsbedrijven of aanbieders van telefonische klantendiensten.

Openbank volgt strikte selectiecriteria voor de dienstverleners waarmee wordt samengewerkt en zij zullen alleen de services leveren die we aan hen toewijzen door onze instructies op te volgen. Bovendien zijn zij contractueel verplicht om de juiste technische en organisatorische maatregelen te treffen en om de gegevens te wissen of te retourneren waartoe zij toegang kunnen hebben wanneer zij deze niet meer nodig hebben om hun diensten te verlenen.

Hoe lang bewaren we de informatie waartoe we toegang hebben?

Bij Openbank bewaren we de Persoonsgegevens waartoe we toegang hebben alleen voor de periode die strikt noodzakelijk is. Zodra we geen reden meer hebben om ze te verwerken, zullen we ze veilig bewaren, zodat ze beschikbaar kunnen worden gesteld aan de bevoegde rechtbanken en tribunalen of aan andere autoriteiten in het geval van een claim gedurende de vereiste wettelijke periode.

In gevallen waarin je een simulatie uitvoert (bijvoorbeeld met betrekking tot een lening of een hypotheek), zullen we alle informatie die we hebben ontvangen gedurende 2 maanden opslaan, zodat als je uiteindelijk besluit om een lening af te sluiten, het aanvraagproces sneller en gemakkelijker voor je zal verlopen. Zodra deze periode is verlopen, zullen je gegevens automatisch worden verwijderd.

In gevallen waarin je een van onze financiële producten of diensten contracteert, zullen wij je informeren over de periode gedurende welke wij je persoonsgegevens zullen opslaan en gebruiken. Wij informeren je hierover omdat we onderworpen zijn aan aanvullende wettelijke bepalingen (bijvoorbeeld die met betrekking tot belastingen of het voorkomen van het witwassen van geld) die ons ertoe verplichten je gegevens voor een langere periode op te slaan.

Welke rechten heb je in verband met de bescherming van je Persoonsgegevens?

Je kunt de rechten die je op je eigen Persoonsgegevens hebt op de volgende manier uitoefenen:

 

  1. Je kunt aangeven of wij al dan niet je Persoonsgegevens mogen verwerken en als dit mag, kun je (i) toegang tot ze krijgen; (ii) om de wijziging ervan vragen als je denkt dat ze onjuist zijn; of in gevallen waar van toepassing, (iii) verzoeken om ze te wissen wanneer je denkt dat ze niet langer nodig zijn, gezien het doel waarvoor je ze hebt verstrekt, onder andere;
  2. Onder bepaalde omstandigheden kun je ook verzoeken om beperking van de manieren waarop we je gegevens gebruiken, of zelfs bezwaar maken tegen ons voortdurende gebruik ervan. In dergelijke gevallen zullen we stoppen met het gebruik ervan, behalve voor legitieme doeleinden of om mogelijke claims uit te oefenen of te verdedigen;
  3. Als we je persoonlijke informatie gebruiken om gedragsprofielen te maken (bijvoorbeeld om je navigatie op onze website te gebruiken of om onze app te gebruiken om je behoeften en interesses beter te begrijpen) en als we dit doen op een volledig geautomatiseerde manier, heb je recht om hiervan op de hoogte te worden gesteld, zodat je de persoonlijke betrokkenheid van een van onze analisten kunt aanvragen, of beslissingen op basis van dergelijke profielen kunt aanvechten, of eenvoudigweg je mening uiten;
  4. Je hebt ook het recht om gegevensportabiliteit aan te vragen voor de informatie die je ons hebt verstrekt. Dit betekent dat je ons kunt verzoeken om je informatie rechtstreeks aan jou of aan een derde partij kunnen verstrekken, en dit zal worden gedaan in een algemeen gebruikt formaat dat geschikt is om digitaal te worden gelezen;
  5. En je hebt natuurlijk het recht om te allen tijde de specifieke toestemming in te trekken die je ons hebt gegeven om gebruik te maken van je Persoonsgegevens.

Hoe kun je dit doen?

Als je geïnteresseerd bent in het uitoefenen van de rechten die je hebt met betrekking tot je Persoonsgegevens, bieden wij een verscheidenheid aan alternatieven om contact met ons op te nemen:

  • Je kunt een e-mail naar ons verzenden via privacy@openbank.com;
  • Je kunt een schriftelijk verzoek per post sturen naar: Privacy, Open Bank S.A., Paseo de la Castellana, 24, 28046 - Madrid, Spanje;
  • Je kunt ook onze vestiging bezoeken op Paseo de la Castellana 134, 28046, Madrid;
  • Je kunt ons bellen voor claims op 0800 0292 008; en
  • Als je al een klant van Openbank bent, kun je je aanvraag via onze website indienen door de sectie “Persoonsgegevens” van je klantenprofiel te bezoeken.

 

Tot slot, als je van mening bent dat onze gegevensverwerking onwettig is of dat je de hierboven beschreven rechten niet hebt gekregen in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving, kun je een claim indienen bij Openbank en/of bij de Autoriteit Persoonsgegevens, de bevoegde toezichthoudende autoriteit van Nederland (de functionaris voor gegevensbescherming), vooral als je een van je rechten hebt uitgeoefend en geen antwoord hebt ontvangen in overeenstemming met de wettelijk vastgestelde voorwaarden. Als je in een andere lidstaat dan Nederland woont, kun je ook rechtstreeks contact opnemen met je nationale toezichthoudende autoriteit voor gegevensbescherming.

Hoe maakt Openbank gebruik van cookies?

Alle informatie met betrekking tot ons gebruik van cookies en de gegevens die we verzamelen over je navigatie op onze website door deze te gebruiken (zoals welke soorten informatie we verzamelen, hoe we deze gebruiken en welke rechten je in verband ermee kunt uitoefenen) worden op een gedetailleerde manier voor je uitgelegd in ons “Cookiebeleid”: www.openbank.nl/privacy-en-cookiebeleid.

Wat moet ik doen als ik meer vragen heb? Is er een contactpersoon bij Openbank die verantwoordelijk is voor de bescherming van mijn gegevens?

Als je meer wilt weten over hoe wij je Persoonsgegevens verwerken, kun je meer informatie vinden in “Basisinformatie over gegevensbescherming”. Je kunt ook contact opnemen met de functionaris voor gegevensbescherming van Openbank, die verantwoordelijk is voor de bescherming van je privacy en voor het garanderen van de naleving van de verschillende wettelijke verplichtingen van de Nederlandse en EU-wetgeving met betrekking tot bescherming van persoonsgegevens, via het e-mailadres: privacy@openbank.com.

 

 

1. Wie is de Verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van mijn gegevens?

    “Open Bank, S.A.” (hierna “Openbank”)

    Paseo de la Castellana 24, 28046 - Madrid, Spanje.

    Contactinformatie voor de functionaris voor gegevensbescherming: privacy@openbank.com

    2. Welke gegevens verzamelen we over je?

      De persoonsgegevens die wij gebruiken bij het leveren van onze diensten aan jou zijn onder meer: gegevens met betrekking tot je identiteit en contactgegevens, financiële informatie, geolocatiegegevens, je persoonlijke en commerciële profiel, je beeld en stem, gesprekken die wij met je hebben gevoerd, je IP-adres, je navigatie op onze websites of het gebruik van onze mobiele apps, gegevens die we verkrijgen door je gebruik van terminals zoals draagbare apparaten, POS-terminals of geldautomaten, of gegevens die zijn verzameld via andere legitieme kanalen.

      We kunnen ook gebruikmaken van alle andere persoonsgegevens die nodig kunnen zijn om de producten en services te beheren die we hieronder voor je beschrijven en die je rechtstreeks aan ons hebt verstrekt of waartoe wij toegang hebben gekregen als gevolg van je vragen, verzoeken of toepassingen, of door je contractering van een operatie of transactie.

      3. Met welk doel verwerkt Openbank mijn persoonsgegevens en wat is de wettelijke grondslag hiervoor?

      Openbank kan je gegevens verwerken voor de volgende doeleinden en op basis van de volgende wettelijke grondslagen:

      a) Voor je registratie als klant en voor de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van onze contractuele relatie.

      Als je aanvraag wordt geaccepteerd, zullen wij je gegevens verwerken om je als Openbank-klant te registreren en om de gepaste ontwikkeling, het beheer en onderhoud uit te voeren van de contractuele relaties die wij met je tot stand brengen. We zullen je gegevens ook gebruiken om je de verschillende communicaties te sturen die mogelijk vereist zijn terwijl je klant bij ons bent.

      Gedurende de contractuele relatie die je onderhoudt met Openbank, kunnen zich situaties voordoen waarin wij je stem en/of beeld opnemen. In dergelijke situaties, waarvan we je, uitdrukkelijk en van tevoren, zullen informeren wanneer ze zich voordoen, worden opnames van onze telefoongesprekken en/of videogesprekken met je opgeslagen voor twee doeleinden: voor interne controle van onze servicekwaliteit en om de opnames, indien nodig, als bewijs te gebruiken in een rechtbank of onder andere omstandigheden.

      We zullen je identiteitsbewijs (inclusief je afbeelding) ook opslaan en indien nodig op elke willekeurige manier, formaat of medium bekijken, met als enige doel je identiteit te verifiëren wanneer dit nodig is om te voldoen aan de voorwaarden van het contract dat door jou is ondertekend.

      We moeten ook alle gegevens verzamelen die in ons formulier als “vereist” zijn opgegeven om je contractuele relatie met Openbank te behouden. Dit betekent dat als je deze informatie niet verstrekt, het wellicht niet mogelijk zal zijn om je aanvraag te verwerken.

      We kunnen ook aanvullende bewerkingen uitvoeren afhankelijk van het product dat je contracteert, zoals we hieronder zullen uitleggen:

      Als je een contract afsluit voor een aansprakelijkheidsproduct, zoals een SALARISDEPOSITOREKENING/LOPENDE REKENING/SPAARREKENING/ TERMIJNDEPOSITO:

        Bij Openbank zullen we de informatie die je ons verstrekt, of, indien van toepassing, de informatie die we verkrijgen via je interactie met onze website, verwerken om je verzoek of toepassing te beheren.

        Deze precontractuele maatregelen zijn nodig om het verzoek dat je hebt ingediend te verwerken en er een beslissing over te nemen. Daarom moet je alle gegevens verstrekken die op het formulier als “vereist” zijn aangeduid. Anders kun je het product dat je hebt aangevraagd niet afsluiten.

        Als je een contract afsluit voor een betaalmiddel, zoals BETAALPAS/PREPAIDKAART/DIRECTE BETALINGEN/APPS VOOR MOBIEL BETALEN:

          Bij Openbank zullen we de informatie die je ons verstrekt, of, indien van toepassing, de informatie die we verkrijgen via je interactie met onze website, verwerken om je verzoek of toepassing te beheren.

          Bovendien kunnen bepaalde mobiele apps, die worden gebruikt om betalingen te doen, vereisen dat je de algemene voorwaarden van Openbank en/of die van de betreffende serviceprovider accepteert voordat je ze kunt gaan gebruiken.

          Deze precontractuele maatregelen zijn nodig om het verzoek dat je hebt ingediend te verwerken en er een besluit over te nemen. Als je de vereiste informatie niet verstrekt, kun je het product of de dienst die je aanvraagt, niet afsluiten.

          b) Gebaseerd op het legitieme belang van Openbank

          Om aan je verwachtingen te voldoen, onze producten en diensten te verbeteren en je tevredenheid over de klantervaring te vergroten, zal Openbank de persoonsgegevens met betrekking tot je gebruik van onze producten en diensten verwerken om enquêtes of marktstudies uit te voeren, interne statistieken op te stellen, verkoopverslagen op te stellen of je te informeren over loyaliteitsprogramma’s, promoties en prijstrekkingen.

          Wij kunnen je gegevens ook pseudonimiseren, wat betekent dat de gegevens die voortkomen uit dit proces niet aan jou kunnen worden toegeschreven. Met andere woorden, we kunnen de informatie die we verwerken niet met jou als individu associëren, tenzij we aanvullende informatie en processen gebruiken om dit te doen. Het doel van deze procedures is eenvoudigweg om de gepseudonimiseerde informatie te gebruiken voor statistische doeleinden en voor gedragsmodellering. Bovendien zal Openbank, in de gevallen waarin je optreedt als vertegenwoordiger van een commerciële onderneming die geïnteresseerd is in samenwerking met ons, je contactgegevens uitsluitend verwerken voor het onderhouden van de communicatie die nodig kan zijn voor het beheer van het verzoek tot samenwerking en voor de normale ontwikkeling van een dergelijke samenwerking indien deze wordt geformaliseerd.

          Bij Openbank kunnen wij, op basis van een legitiem belang, te allen tijde de hierboven beschreven verwerking uitvoeren met inachtneming van je privacy en rechten. Vergeet in ieder geval niet dat je altijd gebruik kunt maken van je recht om bezwaar te maken, zoals beschreven in sectie 8 van dit document.

          c) Voorkoming van het witwassen van geld en andere wettelijke verplichtingen

          Er zijn bepaalde wettelijke verplichtingen waaraan Openbank moet voldoen om je bestaande producten/diensten te beheren of die je aanvraagt en contracteert, zoals die vereist door Wet 10/2010 inzake het voorkomen van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme (Ley 10/2010 de Prevención del Blanqueo de Capitales y Financiación del Terrorismo), Wet 44/2002 over de hervorming van het financiële stelsel (Ley 44/2002, de Reforma del Sistema Financiero), en Wet 10/2014 inzake de organisatie van, het toezicht op en de solvabiliteit van kredietinstellingen (Ley 10/2014, de Ordenación, Supervisión y Solvencia de Entidades de Crédito). Om dit te doen, zullen wij je gegevens vrijgeven, met name met betrekking tot mogelijke wanbetaling, aan entiteiten voor bankcontrole en toezicht, zoals het risico-informatiecentrum van de Spaanse centrale bank (CIRBE), of aan andere internationale entiteiten die een gelijkwaardige functie uitvoeren.

          Bovendien kan Openbank bepaalde informatie over je fiscale verblijfsvergunning en je rekeningen vrijgeven aan het Nederlandse belastingkantoor, die op zijn beurt verplicht kan worden deze informatie te verstrekken aan de bevoegde belastingautoriteiten in andere landen, in overeenstemming met de wetgeving inzake automatische uitwisseling van fiscale informatie (Foreign Account Tax Compliance Act, FATCA) opgesteld door de Verenigde Staten van Amerika en de Common Reporting Standard (CRS) opgesteld door de OESO.

          Deze wettelijke rechten zullen bestaan en zullen worden vervuld door Openbank, zelfs na de beëindiging van de contractuele relatie met jou, zolang zij daartoe wettelijk verplicht zijn.

          d) Detectie van mogelijke pogingen tot fraude

          Wij kunnen bij Openbank je gegevens in onze eigen interne bronnen raadplegen met het oog op het opsporen en voorkomen van situaties van mogelijke fraude (zoals ongeoorloofde toegang tot de persoonsgegevens van klanten, eventuele pogingen tot identiteitsdiefstal of elke andere situatie die kan worden geïnterpreteerd als een frauduleus of ongeoorloofd gebruik van de rekening), dit alles met het oog op de bescherming van de belangen van onze klanten en gebruikers.

          Als we een poging tot fraude ontdekken, en tenzij er sprake is van gelijktijdige omstandigheden die verband houden met het algemeen belang, zullen we je hiervan op de hoogte stellen, de beschikbare informatie bekijken en, indien van toepassing, aanvullende informatie bij je opvragen. Bovendien zullen als voorzorgsmaatregel en totdat we de juiste bevestigingen hebben kunnen uitvoeren, alle lopende geautomatiseerde of niet-geautomatiseerde besluitvorming worden opgeschort.

          Daarnaast worden, indien zich mogelijke pogingen tot fraude voordoen die van invloed kunnen zijn op de contractuele relatie die je met Openbank onderhoudt, de fraudeopsporings- en beheersinstanties hiervan op de hoogte gebracht, waarbij te allen tijde zal worden voldaan aan alle procedures, rechten en garanties die onder de geldende wetgeving van toepassing zijn voor je bescherming.

          Dit alles op basis van het legitieme belang van Openbank, haar plicht om te voldoen aan de eisen van adequate risicobeheersing en de noodzaak om mogelijke pogingen tot fraude te voorkomen.

          e) Mogelijke wanbetaling

          Indien zich omstandigheden van wanbetaling voordoen, kunnen deze worden gemeld aan de bestandssystemen voor kredietinformatie zoals ASNEF (Spaanse Nationale Vereniging van Financiële Kredietinstellingen) en CIRBE (het risico-informatiecentrum van de Spaanse centrale bank), aangezien dit wettelijk verplicht is, of aan internationale instellingen die een gelijkwaardige functie vervullen. Dergelijke kennisgevingen moeten te allen tijde in overeenstemming zijn met de procedures, rechten en garanties die in de geldende wetgeving zijn vastgesteld en erkend.

          Al het bovenstaande zal plaatsvinden op basis van het legitieme belang van Openbank, die omstandigheden van wanbetaling moet voorkomen en een adequaat systeem voor het toezicht daarop in stand moet houden, en ook op basis van het rechtmatige belang van financiële instellingen van derden om op de hoogte te worden gehouden over het bestaan van situaties van wanbetaling bij de ontvangst van nieuwe financieringsaanvragen.

          Gepersonaliseerde commerciële acties door Openbank

          1. Gebaseerd op een legitiem belang:

          Openbank kan je commerciële berichten sturen over haar eigen producten en diensten die vergelijkbaar zijn met degene die je hebt afgesloten en die zijn aangepast aan je profiel, interesses en behoeften (verzonden per post, telefoon, fax, sms, instant messaging-apps, sociale netwerken, e-mail, pushberichten of elk ander elektronische of digitale medium dat op enig moment beschikbaar is), of het kan verkooprapporten, statistieken, enquêtes en marktstudies produceren, je toevoegen aan en informeren over loyaliteitsprogramma’s en prijstrekkingen, allemaal gedurende de periode waarin je klant bent.

          Houd er rekening mee dat we in dergelijke gevallen niet verplicht zijn om je toestemming te verkrijgen voordat we je deze berichten sturen, aangezien Openbank volgens de geldende wetgeving gemachtigd is deze te sturen op voorwaarde dat ze gerelateerd zijn aan producten en diensten die vergelijkbaar zijn met die al door je zijn afgesloten. Je kunt echter op elk moment je rechten uitoefenen zoals hieronder beschreven in sectie 8.

          Om de beschreven commerciële communicatie te personaliseren en op basis van het legitieme belang dat wordt erkend door de algemene richtlijn Gegevensbescherming van de Europese Unie, zal Openbank de informatie die wordt weergegeven in zijn eigen bronnen verwerken met het doel om profielen te maken die worden gegenereerd op basis van gebruikelijke gedragspatronen.

          2. Met je uitdrukkelijke voorafgaande toestemming:

          •   a) Als je ermee instemt dat wij dit doen, kan Openbank je commerciële berichten sturen over onze eigen producten en diensten die zijn aangepast aan je profiel, interesses en behoeften (per post, telefoon, fax, sms, instant messaging-apps, sociale netwerken, e-mail, pushberichten of elk andere elektronische of digitale medium die op enig moment beschikbaar is), en die zijn gepersonaliseerd op basis van een profiel van je gedrag en risico dat we kunnen produceren met behulp van zowel onze eigen interne bronnen als die van derden (zoals ASNEF of andere internationale instellingen die een equivalente functie uitvoeren), evenals gegevens over je navigatie en/of het gebruik van internet.
          • b) Bij Openbank, op basis van het soort toestemming dat je hebt gegeven, kunnen wij je via alle mogelijke media (post, telefoon, fax, sms, instant messaging-apps, sociale netwerken, e-mail, pushberichten of andere elektronische of digitale media die op een bepaald moment beschikbaar zijn), commerciële berichten toesturen die gerelateerd zijn aan de producten of diensten van andere bedrijven waarmee we samenwerkingsovereenkomsten hebben gesloten, aangepast aan je interesses en behoeften, of gepersonaliseerd op basis van het profiel dat voor je is gecreëerd door rekening te houden met zowel onze eigen interne bronnen als die van externe partijen (zoals ASNEF, CIRBE of andere internationale instellingen die een equivalente functie uitvoeren), of met behulp van gegevens met betrekking tot je navigatie en/of gebruik van internet.
          • Houd er rekening mee dat de sociale netwerken waarmee we commerciële communicatie verzenden zich mogelijk buiten de Europese Unie bevinden, zoals in de Verenigde Staten van Amerika, en dat hun niveau van privacybescherming mogelijk niet gelijkwaardig is aan die welke door de geldende plaatselijke wetgeving wordt vereist. Het gebruik ervan stelt Openbank echter in staat om je vanuit een technologisch perspectief een meer dynamische en efficiënte service te bieden.
          • Openbank kan overeenkomsten ondertekenen met bedrijven die actief zijn op de volgende gebieden, met de mogelijkheid dat in de toekomst nieuwe velden worden toegevoegd: bankproducten, financiële producten, verzekeringsproducten, pensioen- en spaarproducten, consumentenproducten en -diensten en persoonlijke producten en diensten.
          • De bepalingen in de secties a) en b) zijn afhankelijk van het feit of je je toestemming hebt gegeven, die je in alle gevallen op elk moment kunt wijzigen of intrekken.
          •  

          4. Hoelang zal Openbank mijn gegevens opslaan?

          Bij Openbank zullen we je gegevens verwerken gedurende de hele periode dat je een contractuele relatie met ons onderhoudt. Zodra die relatie is beëindigd, zullen we je persoonsgegevens veilig opslaan gedurende de tijdsperioden die voor elk geval zijn vastgesteld door de toepasselijke regelgeving: als een algemene regel, gedurende 10 jaar na beëindiging van de verplichtingen uit hoofde van je contract, zoals wij verplicht zijn te doen op grond van de regelgeving ter voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, en gedurende maximaal 20 jaar op grond van de regelgeving inzake hypotheken. Zodra deze wettelijk vereiste termijnen zijn verstreken, zullen we je gegevens vernietigen.

          Dit alles doet geen afbreuk aan onze verplichting om te voldoen aan de wettelijke verjaringstermijnen die kunnen worden afgeleid uit elk contract dat je met Openbank hebt gesloten.

          Gegevens van toepassingen of simulaties die je begint in te vullen, maar die niet tot een contract leiden, worden maximaal 6 maanden bewaard, om doublures in je procedures te voorkomen en in het geval dat er claims ontstaan met betrekking tot het gebruik dat wij van je gegevens hebben gemaakt. We zullen vervolgens overgaan tot het verwijderen van de gegevens.             

          5. Aan welke ontvangers mag Openbank je gegevens bekendmaken?

            Openbank zal je persoonsgegevens niet delen met een andere entiteit zonder je uitdrukkelijke toestemming te hebben verkregen, tenzij wij hiertoe wettelijk worden verplicht.

            Bij Openbank werken we echter samen met externe dienstverleners die toegang hebben tot je persoonsgegevens, maar zij zullen deze gegevens namens ons verwerken en te allen tijde onze instructies opvolgen en je gegevens alleen gebruiken om ons de diensten te leveren die wij met hen hebben afgesloten.

            Concreet betekent dit dat wij bij Openbank een contract afsluiten voor het verlenen van diensten met externe dienstverleners die hun activiteiten uitvoeren op gebieden zoals, maar niet beperkt tot, logistieke diensten, juridisch advies, privé-taxatiediensten, leveranciersautorisatiediensten, multidisciplinaire professionele dienstverleners, hostingbedrijven, aan onderhoud gerelateerde bedrijven, technologiebedrijven, IT‑dienstverleners, fysieke beveiligingsbedrijven, instant messaging serviceproviders, infrastructuurbeheer en onderhoudsbedrijven en bedrijven die call centerdiensten leveren.

            In alle gevallen hanteren wij bij Openbank strenge criteria voor de selectie van onze externe dienstverleners om te voldoen aan onze verplichtingen op het gebied van gegevensbescherming, en wij verbinden ons ertoe om de bijbehorende gegevensverwerkingscontracten met hen te ondertekenen. Deze contracten worden onder andere gebruikt om hen de volgende verplichtingen op te leggen: het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen, het verwerken van persoonsgegevens alleen voor de overeengekomen doeleinden en alleen in antwoord op onze gedocumenteerde instructies, en om de gegevens te wissen of te retourneren zodra de dienstverlening is voltooid.

            6. Moet ik mijn gegevens up-to-date houden?

            Om ons in staat te stellen om op een correcte manier met je te communiceren, verzoeken wij je ervoor te zorgen dat alle gegevens die je verstrekt voor onze databases juist, volledig, nauwkeurig en volledig up-to-date zijn.

            Indien de persoonlijke gegevens die je ons hebt verstrekt, met name je postadres, e-mailadres en telefoonnummer (vast en mobiel), veranderen, vragen wij je dan ook om ons hiervan zo snel mogelijk op de hoogte te stellen via een van de in sectie 8 aangegeven kanalen.

            In het geval dat je ons niet over dergelijke wijzigingen op de hoogte stelt, erken je en stem je ermee in dat alle berichten die door ons naar het postadres of e-mailadres worden verzonden of naar de telefoonnummers van de contactpersonen die in onze bestandssystemen verschijnen geldig, bindend en volledig van kracht zijn.

            7. Waar kan ik de juridische voorwaarden vinden voor het gebruik van mijn gegevens?

              Je kunt de juridische voorwaarden en bepalingen die van toepassing zijn op ons gebruik van je persoonsgegevens, zowel in dit document als in het beleid voor gegevensbescherming vinden dat op onze website is gepubliceerd: http://www.openbank.nl/privacy-en-cookiebeleid. Wij zullen je onmiddellijk op de hoogte brengen van eventuele wijzigingen die wij in deze voorwaarden moeten aanbrengen, in ieder geval via de website zelf, maar ook door middel van een gepersonaliseerd bericht dat wij je na het inloggen in het privégedeelte zullen sturen om toegang te krijgen tot je klantprofiel.

               

              8. Welke rechten heb ik nadat ik mijn gegevens heb verstrekt?

              Je hebt de volgende rechten, die je op elk moment kunt uitoefenen:

              • Recht op toegang: je hebt het recht om antwoord te krijgen op de vraag of Openbank al dan niet persoonsgegevens met betrekking tot je verwerkt en, zo ja, om toegang te krijgen tot dergelijke gegevens.
              • Recht op gegevensportabiliteit: je hebt het recht om een kopie te ontvangen van de persoonsgegevens die je ons hebt verstrekt, in een leesbaar, gestructureerd, algemeen gebruikt formaat en ook om te verzoeken om de overdracht aan een andere instelling.
              • Recht op rectificatie: je hebt het recht om te verzoeken om de correctie van onnauwkeurige gegevens.
              • Recht op verwijdering: je hebt het recht om te verzoeken om verwijdering van je gegevens wanneer deze, onder andere, niet langer nodig zijn voor de doeleinden waarvoor je ze aan ons hebt verstrekt.
              • Recht om bezwaar te maken: onder bepaalde omstandigheden kun je bezwaar maken tegen de verwerking van je persoonsgegevens. Als je bezwaar maakt, zal Openbank de verwerking van de gegevens stopzetten, behalve wanneer er dwingende legitieme redenen zijn, of voor de uitoefening of verdediging van mogelijke claims.
              • Recht op beperking van de verwerking: onder bepaalde omstandigheden die zijn vastgelegd in de geldende wetgeving inzake gegevensbescherming, kun je verzoeken om beperking van de verwerking van je gegevens.
              • Het recht om niet onderworpen te worden aan uitsluitend geautomatiseerde beslissingen: in het geval dat je hebt ingestemd met het opstellen van profielen en dit gebeurt via een uitsluitend geautomatiseerd proces, kun je de tussenkomst van een van onze analisten vragen, je standpunt kenbaar maken en de beslissingen die op basis van deze profilering zijn genomen, betwisten.
              • Je kunt de hierboven beschreven rechten uitoefenen via de volgende kanalen:
              •  
              • Website: via de sectie “Persoonsgegevens” van je klantprofiel;
              • E-mail: privacy@openbank.com;
              • Post: Privacy, Open Bank S.A., Paseo de la Castellana 24, 28046, Madrid (Spanje).
              • Vestiging: Paseo de la Castellana 134, 28046, Madrid (Spanje).
              • Contactcentrum: 0800 0292 008.

              Tot slot kun je een claim indienen bij Openbank en/of het Spaanse agentschap voor gegevensbescherming (de toezichthoudende autoriteit die bevoegd is op het gebied van gegevensbescherming), met name als je geen genoegdoening hebt gekregen bij de uitoefening van je rechten, door te schrijven naar het hierboven vermelde adres of via de website https://www.aepd.es. Als je in een andere lidstaat dan Nederland woont, kun je ook rechtstreeks contact opnemen met je nationale toezichthoudende autoriteit voor gegevensbescherming.