Política de privacidad y Cookies
Filters verwijderen

Privacy- en cookiebeleid

 

Laatste update: juli 2020

Bij Open Bank, S.A. (hierna “OPENBANK”) gebruiken we cookies op onze website www.openbank.nl en we willen je er alles over vertellen.

1. Wat zijn cookies?

Cookies zijn gegevensopslag- en herstelbestanden die worden gedownload naar de apparaten van gebruikers wanneer ze onze website bezoeken en/of op onze website navigeren. Ze bevatten zelfs een nummer waarmee de computer of het mobiele apparaat van de gebruiker op unieke wijze kan worden geïdentificeerd, zelfs als de gebruiker van locatie of IP-adres verandert.

2. Waar worden ze voor gebruikt?

Cookies stellen ons in staat om de volgende gegevens te verzamelen: identificatie of de geschatte locatie van jou als gebruiker, de verbindingstijd, het apparaat dat je gebruikt (vast of mobiel), het besturingssysteem en de gebruikte browser, de meest bezochte pagina's, het aantal gemaakte klikken en gegevens over je gedrag op internet.

Bovendien slaan ze in sommige gevallen informatie op over je surfgewoonten en voorkeuren waarmee we je een betere en persoonlijkere ervaring kunnen bieden en om je telkens wanneer je ons bezoekt op onze pagina advertenties te tonen die verband houden met je voorkeuren.

Ze stellen ons ook in staat om gegevens over gebruikspatronen van onze website te verzamelen om problemen te identificeren en verbeteringen aan te brengen, nieuwe producten of diensten te ontwikkelen en gebruiksstatistieken of -metingen te maken.

3. Hoe worden cookies geactiveerd?

Cookies kunnen, afhankelijk van hun functionaliteit, op verschillende manieren worden geactiveerd. In sommige gevallen, zolang ze nodig zijn voor de werking van onze website, worden ze geïnstalleerd tijdens het navigeren en in andere gevallen, waarin jouw toestemming nodig is, worden ze geactiveerd wanneer je ons je toestemming ervoor geeft. Je kunt deze toestemming op elk moment wijzigen via de verschillende configuratie-opties die we je later in dit cookiebeleid aanbieden.

Houd er rekening mee dat je onze pagina kunt openen zonder dat alle cookies geactiveerd zijn, hoewel het uitschakelen van de cookies de juiste werking ervan kan verhinderen.

4. Welke typen cookies gebruiken we?

4.1 Technische cookies

Deze cookies zijn nodig om onze website correct weer te geven tijdens het navigeren en om ervoor te zorgen dat de inhoud op efficiënte wijze wordt geladen, zodat correct gebruik gemaakt kan worden van de verschillende opties of diensten die erin voorkomen. In het inloggedeelte van de Openbank-website worden sommige van de technische cookies ook gebruikt om aan wettelijke vereisten te voldoen, om de contracten die worden afgesloten te verifiëren en om technische fouten in de aanvraagprocedures op te lossen.

Welke cookies zijn het en waar gebruiken we ze voor? Je kunt het terugvinden in de Cookietabel.

4.2 Analytische cookies

Deze cookies geven ons statistische informatie over het gebruik dat je van onze website maakt, waardoor we verbeteringen kunnen aanbrengen. Als je bijvoorbeeld technische problemen hebt ondervonden bij het openen van bepaalde pagina's, kunnen we deze detecteren en oplossen.

Welke cookies zijn het en waar gebruiken we ze voor? Je kunt het terugvinden in de Cookietabel.

4.3 Personalisatie-cookies

Met personalisatie-cookies kunnen we je een aantal vooraf bepaalde algemene kenmerken bieden op basis van de gegevens die zijn verzameld via de terminal van de gebruiker, bijvoorbeeld: de taal, het type browser, de regionale configuratie waarmee je toegang krijgt.

Welke cookies zijn het en waar gebruiken we ze voor? Je kunt het terugvinden in de Cookietabel.

4.4 Gedragsadvertentie-cookies

Gedragsadvertentie-cookies verzamelen informatie over je gedrag volgens je surfgewoonten en stellen ons in staat om advertentieruimten effectiever te beheren door de inhoud aan te passen aan je specifieke profiel.

Welke cookies zijn het en waar gebruiken we ze voor? Je kunt het terugvinden in de Cookietabel.

5. Hoelang worden cookies geactiveerd?

Afhankelijk van het type cookies en de informatie die we je bij iedere cookie geven, kunnen cookies voor een bepaalde tijdsduur actief blijven.

In het geval van sessiecookies: deze zijn ontworpen om gegevens te verzamelen en op te slaan terwijl de gebruiker een webpagina bezoekt. Wanneer de browser wordt gesloten of de sessie verloopt, verdwijnen deze cookies.

In het geval van permanente cookies, dat wil zeggen de cookies die actief blijven wanneer je de website verlaat en de gebruiker opnieuw verbinding maakt, blijven ze gedurende de aangegeven tijd bewaard, hoewel je ze op elk moment kunt verwijderen.

6. Wie verwerkt of beheert cookies?

De in cookies verzamelde gegevens kunnen zowel door Openbank als door derden worden beheerd. In de uitleg van elk van de hierboven vermelde cookies informeren we je over welke cookies van ons zijn en welke van derden.

7. Ik heb cookies geaccepteerd, maar nu wil ik ze uitschakelen. Hoe kan ik dat doen?

Als je cookies wilt uitschakelen, kun je dit op een heel eenvoudige manier en op elk moment doen. Hiervoor heb je via de volgende links toegang tot de configuratie-opties van je browser:

Firefox
Internet Explorer
Safari
Chrome

 

Je kunt cookies in je browser ook uitschakelen door een plug-in te installeren of via een afmeldingssysteem (“opt-out”) dat wordt geleverd door een aantal derde partijen die cookies op onze website installeren:

Adobe Analytics
Criteo
Google (gedragsreclame) (vereist inloggen op Google)
Houd er rekening mee dat sommige functies van de inhoud van onze website alleen beschikbaar zijn als de installatie van bepaalde cookies is toegestaan in je browser. Als je besluit om bepaalde cookies niet te accepteren of te blokkeren, kan dit, afhankelijk van hun doel, geheel of gedeeltelijk de normale werking van de website beïnvloeden of de toegang tot sommige diensten van de website verhinderen.

8. Heb je nog vragen?

Als je vragen hebt over het cookiebeleid op onze website, kun je contact met ons opnemen door te schrijven naar Paseo de la Castellana 24, 28046, Madrid ter attentie van de Data Protection Officer (DPO) van Openbank of een e-mail naar privacy@openbank.com.

9. Ten slotte willen we je aanbevelen om het volgende te doen:

Controleer regelmatig het cookiebeleid om informatie te verkrijgen over mogelijke wijzigingen. Lees dit cookiebeleid samen met ons gegevensbeschermingsbeleid dat ook beschikbaar is op onze website, waarin we uitleggen hoe we omgaan met jouw persoonsgegevens.

Laatste update: juli 2020

 

 

Laatste update: juni 2019

Doeleinden

Bank, S.A. (hierna “Openbank”) willen we als Verwerkingsverantwoordelijke transparant zijn voor alle gebruikers van onze website en mobiele app, ongeacht of ze zich bij ons hebben geregistreerd. We informeren je daarom dat je persoonsgegevens worden gebruikt in overeenstemming met de inhoud van dit Gegevensbeschermingsbeleid:

  • Informatie die we over je kunnen verzamelen en hoe we dit kunnen doen;
  • Doeleinden waarvoor wij je informatie zullen gebruiken;
  • Hoe kun je de gegevens bekijken en beheren die wij over je hebben verzameld; en
  • Met wie je contact kunt opnemen voor vragen over je privacy.

Welke informatie kunnen we van je verzamelen en hoe kunnen we dit doen?

De persoonlijke informatie (hierna de “Persoonsgegevens”) die we kunnen verwerken, omvat niet alleen contactgegevens (naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer), maar ook andere soorten informatie (gegevens over identiteit, financiën, lokalisatie, persoonlijk profiel, professionele en commerciële informatie, beeld en stem).

We kunnen op de volgende manieren persoonsgegevens over je verkrijgen:

 

  1. Omdat je ons deze hebt verstrekt, bijvoorbeeld wanneer je je aanmeldt om een lopende rekening te openen; en
  2. Wanneer je gebruikmaakt van onze diensten, altijd in overeenstemming met de wet. We kunnen bijvoorbeeld informatie verzamelen wanneer je aankopen doet met je creditcards of betaalpassen of wanneer je overboekingen doet naar andere mensen, of informatie van de apparaten die je gebruikt om verbinding te maken via de verschillende beschikbare kanalen (website en app), of informatie over het gebied waarin je woont op basis van je postcode of de geldautomaten die je gebruikt, of andere informatie die we kunnen verkrijgen door het raadplegen van andere bronnen, bijvoorbeeld wanneer we bestandssystemen met betrekking tot financiële solvabiliteit doorzoeken en deze persoonlijke informatie aan je gebruikersprofiel toevoegen.

Je zult er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de gegevens die je ons verstrekt correct, nauwkeurig en actueel zijn en je zult elke aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid op je nemen die kan voortvloeien uit onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige gegevens.

Voor welke doeleinden gebruiken we je Persoonsgegevens?

Bij Openbank zullen we je Persoonsgegevens voor verschillende doeleinden verwerken. Bijvoorbeeld om de producten en diensten te beheren die je bij ons hebt opgevraagd of aangevraagd, om een goede werking van onze website en mobiele app te garanderen, om je een persoonlijke service te kunnen aanbieden, om te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen, en in het algemeen, om onze gebruikers een betere service te bieden.

Je Persoonsgegevens kunnen ook worden verwerkt om studies en/of analyses uit te voeren voor de promotie van producten en/of diensten die rechtstreeks door Openbank op de markt worden gebracht of door onze externe partners, met name die verband houden met bankieren, financiën, verzekeringen en pensioenen en spaarproducten, maar ook consumentenproducten en -diensten en/of persoonlijke producten en diensten.

Telkens wanneer je een product of dienst opvraagt of aanvraagt, zullen wij je bovendien informeren over het gebruik dat we maken van je Persoonsgegevens. Verdere details zijn ook te vinden in de algemene wettelijke privacyvoorwaarden.

Houd er rekening mee dat als je besluit om bepaalde soorten persoonsgegevens niet te verstrekken, we je mogelijk bepaalde diensten en functionaliteiten niet kunnen aanbieden en/of de gevraagde informatie niet kunnen verstrekken.

Waarom gebruiken we je persoonsgegevens?

We gebruiken je persoonsgegevens voor zover nodig met betrekking tot de volgende doeleinden en situaties:

  1. Om je te voorzien van de verschillende diensten die wij aanbieden via onze beschikbare kanalen en die je kunt aanvragen; bijvoorbeeld onze telefonische hulpdienst of je verzoeken om elke soort informatie. We gebruiken je gegevens ook om te reageren op je telefoongesprekken, waaronder het opnemen ervan met het oog op interne kwaliteitscontrole, om mogelijke fraudesituaties te voorkomen en om interne statistische onderzoeken uit te voeren. In deze gevallen verwerkt Openbank je Persoonsgegevens omdat zij een legitiem belang heeft bij het gebruik van de informatie die je ons verstrekt;
  2. Om onze contractuele verplichtingen te formaliseren en na te leven en andere processen uit te voeren die verband houden met de verschillende financiële producten en diensten die Openbank je biedt, waarvoor je een contract hebt afgesloten of mogelijk wilt afsluiten;
  3. Om te voldoen aan bepaalde wettelijke vereisten, zodat wij de producten en diensten kunnen beheren die je bij ons kunt afsluiten of aanvragen; en/of
  4. Omdat je uitdrukkelijk hebt ingestemd met het verwerken van je Persoonsgegevens.

Indien nodig, zullen we je op de hoogte brengen van de redenen en situaties achter ons gebruik van je gegevens (bijvoorbeeld omdat we een legitiem belang hebben bij de verwerking ervan, omdat het noodzakelijk is om een contract uit te voeren, omdat je het hebt geautoriseerd of omdat de wet het vereist).

Wie heeft toegang tot de gegevens die we verzamelen?

Openbank is de verwerkingsverantwoordelijke voor de website of mobiele app die je gebruikt en voor de verwerking van Persoonsgegevens die mogelijk aan dergelijk gebruik zijn gekoppeld. Openbank is de partij die de Persoonsgegevens verzamelt, gebruikt, opslaat en indien nodig verwijdert.

Openbank zal de Persoonsgegevens waartoe ze toegang heeft nooit overdragen aan derden, tenzij we wettelijk verplicht zijn dit te doen (bijvoorbeeld door nationale wetshandhavingsentiteiten of rechtbanken en tribunalen). Ons doel is om mogelijke pogingen tot fraude te detecteren en te voorkomen, of om de soorten verwerking uit te voeren waarvoor je uitdrukkelijk je toestemming hebt gegeven.

Wij willen je er ook op wijzen dat wij bij Openbank samenwerken met dienstverleners die af en toe toegang tot je Persoonsgegevens kunnen krijgen. Enkele voorbeelden hiervan zijn technologische dienstverleners, IT-serviceproviders, beveiligingsbedrijven of aanbieders van telefonische klantendiensten.

Openbank volgt strikte selectiecriteria voor de dienstverleners waarmee wordt samengewerkt en zij zullen alleen de services leveren die we aan hen toewijzen door onze instructies op te volgen. Bovendien zijn zij contractueel verplicht om de juiste technische en organisatorische maatregelen te treffen en om de gegevens te wissen of te retourneren waartoe zij toegang kunnen hebben wanneer zij deze niet meer nodig hebben om hun diensten te verlenen.

Hoe lang bewaren we de informatie waartoe we toegang hebben?

Bij Openbank bewaren we de Persoonsgegevens waartoe we toegang hebben alleen voor de periode die strikt noodzakelijk is. Zodra we geen reden meer hebben om ze te verwerken, zullen we ze veilig bewaren, zodat ze beschikbaar kunnen worden gesteld aan de bevoegde rechtbanken en tribunalen of aan andere autoriteiten in het geval van een claim gedurende de vereiste wettelijke periode.

In gevallen waarin je een simulatie uitvoert (bijvoorbeeld met betrekking tot een lening of een hypotheek), zullen we alle informatie die we hebben ontvangen gedurende 2 maanden opslaan, zodat als je uiteindelijk besluit om een lening af te sluiten, het aanvraagproces sneller en gemakkelijker voor je zal verlopen. Zodra deze periode is verlopen, zullen je gegevens automatisch worden verwijderd.

In gevallen waarin je een van onze financiële producten of diensten contracteert, zullen wij je informeren over de periode gedurende welke wij je persoonsgegevens zullen opslaan en gebruiken. Wij informeren je hierover omdat we onderworpen zijn aan aanvullende wettelijke bepalingen (bijvoorbeeld die met betrekking tot belastingen of het voorkomen van het witwassen van geld) die ons ertoe verplichten je gegevens voor een langere periode op te slaan.

Welke rechten heb je in verband met de bescherming van je Persoonsgegevens?

Je kunt de rechten die je op je eigen Persoonsgegevens hebt op de volgende manier uitoefenen:

 

  1. Je kunt aangeven of wij al dan niet je Persoonsgegevens mogen verwerken en als dit mag, kun je (i) toegang tot ze krijgen; (ii) om de wijziging ervan vragen als je denkt dat ze onjuist zijn; of in gevallen waar van toepassing, (iii) verzoeken om ze te wissen wanneer je denkt dat ze niet langer nodig zijn, gezien het doel waarvoor je ze hebt verstrekt, onder andere;
  2. Onder bepaalde omstandigheden kun je ook verzoeken om beperking van de manieren waarop we je gegevens gebruiken, of zelfs bezwaar maken tegen ons voortdurende gebruik ervan. In dergelijke gevallen zullen we stoppen met het gebruik ervan, behalve voor legitieme doeleinden of om mogelijke claims uit te oefenen of te verdedigen;
  3. Als we je persoonlijke informatie gebruiken om gedragsprofielen te maken (bijvoorbeeld om je navigatie op onze website te gebruiken of om onze app te gebruiken om je behoeften en interesses beter te begrijpen) en als we dit doen op een volledig geautomatiseerde manier, heb je recht om hiervan op de hoogte te worden gesteld, zodat je de persoonlijke betrokkenheid van een van onze analisten kunt aanvragen, of beslissingen op basis van dergelijke profielen kunt aanvechten, of eenvoudigweg je mening uiten;
  4. Je hebt ook het recht om gegevensportabiliteit aan te vragen voor de informatie die je ons hebt verstrekt. Dit betekent dat je ons kunt verzoeken om je informatie rechtstreeks aan jou of aan een derde partij kunnen verstrekken, en dit zal worden gedaan in een algemeen gebruikt formaat dat geschikt is om digitaal te worden gelezen;
  5. En je hebt natuurlijk het recht om te allen tijde de specifieke toestemming in te trekken die je ons hebt gegeven om gebruik te maken van je Persoonsgegevens.

Hoe kun je dit doen?

Als je geïnteresseerd bent in het uitoefenen van de rechten die je hebt met betrekking tot je Persoonsgegevens, bieden wij een verscheidenheid aan alternatieven om contact met ons op te nemen:

  • Je kunt een e-mail naar ons verzenden via privacy@openbank.com;
  • Je kunt een schriftelijk verzoek per post sturen naar: Privacy, Open Bank S.A., Paseo de la Castellana, 24, 28046 - Madrid, Spanje;
  • Je kunt ook onze vestiging bezoeken op Paseo de la Castellana 134, 28046, Madrid;
  • Je kunt ons bellen voor claims op 0800 0292 008; en
  • Als je al een klant van Openbank bent, kun je je aanvraag via onze website indienen door de sectie “Persoonsgegevens” van je klantenprofiel te bezoeken.

 

Tot slot, als je van mening bent dat onze gegevensverwerking onwettig is of dat je de hierboven beschreven rechten niet hebt gekregen in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving, kun je een claim indienen bij Openbank en/of bij de Autoriteit Persoonsgegevens, de bevoegde toezichthoudende autoriteit van Nederland (de functionaris voor gegevensbescherming), vooral als je een van je rechten hebt uitgeoefend en geen antwoord hebt ontvangen in overeenstemming met de wettelijk vastgestelde voorwaarden. Als je in een andere lidstaat dan Nederland woont, kun je ook rechtstreeks contact opnemen met je nationale toezichthoudende autoriteit voor gegevensbescherming.

Hoe maakt Openbank gebruik van cookies?

Alle informatie met betrekking tot ons gebruik van cookies en de gegevens die we verzamelen over je navigatie op onze website door deze te gebruiken (zoals welke soorten informatie we verzamelen, hoe we deze gebruiken en welke rechten je in verband ermee kunt uitoefenen) worden op een gedetailleerde manier voor je uitgelegd in ons “Cookiebeleid”: www.openbank.nl/privacy-en-cookiebeleid.

Wat moet ik doen als ik meer vragen heb? Is er een contactpersoon bij Openbank die verantwoordelijk is voor de bescherming van mijn gegevens?

Als je meer wilt weten over hoe wij je Persoonsgegevens verwerken, kun je meer informatie vinden in “Basisinformatie over gegevensbescherming”. Je kunt ook contact opnemen met de functionaris voor gegevensbescherming van Openbank, die verantwoordelijk is voor de bescherming van je privacy en voor het garanderen van de naleving van de verschillende wettelijke verplichtingen van de Nederlandse en EU-wetgeving met betrekking tot bescherming van persoonsgegevens, via het e-mailadres: privacy@openbank.com.

 

Laatste update: juni 2019

1. Wie is er verantwoordelijk voor de verwerking van je persoonsgegevens?

“Open Bank, S.A.” (hierna “Openbank”)

Paseo de la Castellana 24, 28046 - Madrid, Spanje.

E-mailadres voor contact met de verantwoordelijke voor gegevensbescherming: privacy@openbank.com

2. Welke gegevens verzamelen we over je?

De persoonsgegevens die wij gebruiken bij het leveren van onze diensten aan jou zijn onder meer: gegevens met betrekking tot je identiteit en contactgegevens, financiële informatie, geolocatiegegevens, je persoonlijke en commerciële profiel, je beeld en stem, gesprekken die wij met je hebben gevoerd, je IP-adres, je navigatie op onze websites of het gebruik van onze mobiele apps, gegevens die we verkrijgen door je gebruik van apparaten, pinterminals of geldautomaten, of gegevens die zijn verzameld via andere legitieme kanalen.

We kunnen ook gebruikmaken van alle andere persoonsgegevens die nodig kunnen zijn om de producten en services te beheren die we hieronder voor je beschrijven en die je rechtstreeks aan ons hebt verstrekt of waar wij toegang tot hebben verkregen als gevolg van je vraag, verzoek, handeling, of door de contractering van een product of service.

3. Met welk doel verwerkt Openbank mijn persoonsgegevens en wat is de wettelijke grondslag hiervoor?

Openbank kan je gegevens verwerken voor de volgende doeleinden en op basis van de volgende wettelijke grondslagen:

a) Voor je registratie als klant en voor de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van onze contractuele relatie.

Als je aanvraag wordt geaccepteerd, zullen wij je gegevens verwerken om je als Openbank-klant te registreren en om in het kader van contractuele relatie die wij met je tot stand hebben gebracht, de gepaste ontwikkeling, het beheer en onderhoud uit te voeren van. We zullen je gegevens ook gebruiken om je de nodige communicaties te sturen terwijl je klant bij ons bent.

Gedurende de contractuele relatie die je onderhoudt met Openbank, kunnen zich situaties voordoen waarin wij je stem en/of beeld opnemen. In dergelijke situaties, waarover we je uitdrukkelijk en van tevoren zullen informeren wanneer ze zich voordoen, worden geluid- en/of beeldopnames opgeslagen van onze telefoongesprekken en/of videogesprekken. De twee doeleinden hiervoor zijn: interne controle van onze servicekwaliteit en indien nodig het gebruik van de opnames als bewijsmateriaal in een rechtbank of andere omstandigheden.

We zullen je identiteitsdocument (inclusief je afbeelding) opslaan en indien nodig behouden we ons het recht om dit te bekijken op elk mogelijk medium of drager, met als enige doel je identiteit te verifiëren wanneer dit nodig is, zoals vermeld in de voorwaarden van het contract dat door jou is ondertekend.

Bovendien zijn alle gegevens die in ons formulier als “vereist” zijn aangegeven, nodig om je contractuele relatie met Openbank in stand te houden. Dit betekent dat als je deze informatie niet verstrekt, het wellicht niet mogelijk zal zijn om je aanvraag te verwerken.

We kunnen ook aanvullende verwerkingen uitvoeren afhankelijk van het product dat je contracteert, zoals we hieronder zullen uitleggen:

Als je een contract afsluit voor een aansprakelijkheidsproduct, zoals een SALARISDEPOSITOREKENING / LOPENDE REKENING / SPAARREKENING / TERMIJNDEPOSITO:

Bij Openbank zullen we de informatie die je ons verstrekt, of, indien van toepassing, de informatie die we verkrijgen via je interactie met onze website, verwerken om je verzoek of aanvraag te behandelen.

Deze precontractuele maatregelen zijn nodig om het verzoek dat je hebt ingediend te verwerken en er een beslissing over te nemen. Daarom moet je alle gegevens verstrekken die op het formulier als “vereist” zijn aangeduid. Als je deze informatie niet verstrekt, kan de contractering van het aangevraagde product niet worden voltooid.

Als je een contract afsluit voor een betaalmiddel, zoals een BETAALPAS / PREPAID PAS / APPS VOOR MOBIEL BETALEN:

Bij Openbank zullen we de informatie die je ons verstrekt, of, indien van toepassing, de informatie die we verkrijgen via je interactie met onze website, verwerken om je verzoek of aanvraag te behandelen.

Bovendien kunnen bepaalde mobiele apps, die worden gebruikt om betalingen te doen, vereisen dat je de algemene voorwaarden van Openbank en/of die van de betreffende serviceprovider accepteert voordat je ze kunt gaan gebruiken.

Deze precontractuele maatregelen zijn nodig om het verzoek dat je hebt ingediend te verwerken en er een besluit over te nemen. Als je deze informatie niet verstrekt, kan de contractering van het aangevraagde product niet worden voltooid.

b) Gebaseerd op het gerechtvaardigd belang van Openbank

Om aan je verwachtingen te voldoen, onze producten en diensten te verbeteren en je tevredenheid over de klantervaring te vergroten, zal Openbank de persoonsgegevens met betrekking tot je gebruik van onze producten en diensten verwerken om enquêtes of marktstudies uit te voeren, interne statistieken op te stellen, verkoopverslagen op te stellen of je te informeren over loyaliteitsprogramma’s, promoties en prijstrekkingen.

Wij kunnen je gegevens ook pseudonimiseren, wat betekent dat de gegevens die voortkomen uit dit proces niet direct aan jou kunnen worden gekoppeld. Met andere woorden, we kunnen de informatie die we verwerken niet met jou als individu associëren, tenzij we hiervoor aanvullende informatie en processen gebruiken. Het doel van deze procedures is eenvoudigweg om de gepseudonimiseerde informatie te gebruiken voor statistische doeleinden en voor gedragsmodellering.

Bij Openbank kunnen wij, op basis van een gerechtvaardigd belang, te allen tijde de hierboven beschreven verwerking tot stand brengen waarbij we je privacy en rechten zullen waarborgen. Onthoud dat je altijd gebruik kunt maken van je recht om bezwaar te maken, zoals beschreven in sectie 8 van dit document.

c) Voorkoming van het witwassen van geld en andere wettelijke verplichtingen

Er zijn bepaalde wettelijke verplichtingen waaraan Openbank moet voldoen om je bestaande, aangevraagde en/of gecontracteerde producten/diensten te beheren, zoals die vereist door de wet inzake het voorkomen van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme (Ley 10/2010 de Prevención del Blanqueo de Capitales y Financiación del Terrorismo), de wet over de hervorming van het financiële stelsel (Ley 44/2002, de Reforma del Sistema Financiero), en de wet inzake de organisatie van, het toezicht op en de solvabiliteit van kredietinstellingen (Ley 10/2014, de Ordenación, Supervisión y Solvencia de Entidades de Crédito). Om dit te doen, zullen wij je gegevens communiceren, met name met betrekking tot mogelijke wanbetaling, aan organisaties voor bankcontrole en toezicht, zoals het risico-informatiecentrum van de Spaanse centrale bank (CIRBE), of aan andere internationale organisaties die een gelijkwaardige functie uitvoeren.

Bovendien kan Openbank bepaalde informatie over je fiscale woonplaats en je rekeningen vrijgeven aan het Nederlandse belastingkantoor, die op zijn beurt verplicht kan worden deze informatie te verstrekken aan de bevoegde belastingautoriteiten in andere landen, in overeenstemming met de wetgeving inzake automatische uitwisseling van fiscale informatie (Foreign Account Tax Compliance Act, FATCA) opgesteld door de Verenigde Staten van Amerika en de Common Reporting Standard (CRS) opgesteld door de OESO.

Deze wettelijke rechten zullen worden gewaarborgd door Openbank, zelfs na de beëindiging van de contractuele relatie met jou, zolang wij daartoe wettelijk verplicht zijn.

d) Detectie van mogelijke pogingen tot fraude

Wij kunnen bij Openbank je gegevens in onze eigen interne bronnen raadplegen met het oog op het opsporen en voorkomen van situaties van mogelijke fraude (zoals ongeoorloofde toegang tot de persoonsgegevens van klanten, eventuele pogingen tot identiteitsdiefstal of elke andere situatie die kan worden geïnterpreteerd als een frauduleus of ongeoorloofd gebruik van de rekening), dit alles met het oog op de bescherming van de belangen van onze klanten en gebruikers.

We delen bovendien een aantal van je persoonlijke gegevens met derden om ons te helpen potentiële fraudepogingen op te sporen en te voorkomen. De informatie die wij met deze derden delen, omvat een deel van de informatie die je verstrekt bij het aanmelden als klant, zoals je e-mailadres, evenals informatie met betrekking tot je internetgebruik, zoals het IP-adres van je apparaat. Een voorbeeld van een derde partij die we gebruiken om ons te helpen bij het opsporen en voorkomen van frauduleuze transacties is Emailage Limited, gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Emailage is ook verantwoordelijk voor de verwerking je uw persoonlijke gegevens en zal deze gebruiken voor de doeleinden zoals uiteengezet in haar privacybeleid https://emailage.com/es/privacy-policy/.

Als we een poging tot fraude ontdekken, zullen we je, tenzij er sprake is van gelijktijdige omstandigheden die verband houden met het algemeen belang, hiervan op de hoogte stellen, de beschikbare informatie bekijken en, indien van toepassing, aanvullende informatie bij je opvragen. Bovendien zal, als voorzorgsmaatregel en totdat we de juiste controle hebben kunnen uitvoeren, alle lopende geautomatiseerde en/of niet-geautomatiseerde besluitvorming worden opgeschort.

Daarnaast zal, indien zich mogelijke pogingen tot fraude voordoen die van invloed kunnen zijn op de contractuele relatie die je met Openbank onderhoudt, dit worden gecommuniceerd met de fraudeopsporings- en beheersinstanties, waarbij te allen tijde zal worden voldaan aan alle procedures, rechten en garanties die onder de geldende wetgeving van toepassing zijn.

Dit alles op basis van het gerechtvaardigd belang van Openbank, haar plicht om te voldoen aan de eisen van adequate risicobeheersing en de noodzaak om mogelijke pogingen tot fraude te voorkomen.

e) Mogelijke wanbetaling

Indien zich omstandigheden van wanbetaling voordoen, kunnen deze worden gemeld aan de bestandssystemen voor kredietinformatie, aangezien dit wettelijk verplicht is, of aan internationale instellingen die een gelijkwaardige functie vervullen. Dergelijke kennisgevingen moeten te allen tijde in overeenstemming zijn met de procedures, rechten en garanties die in de geldende wetgeving zijn vastgesteld en erkend.

Al het bovenstaande zal plaatsvinden op basis van het gerechtvaardigd belang van Openbank, die wanbetalingen moet voorkomen en een adequaat systeem voor het toezicht daarop moet handhaven, en ook op basis van het gerechtvaardigd belang van financiële instellingen van derden, die over het bestaan van situaties van wanbetaling moeten worden gecommuniceerd bij de ontvangst van nieuwe financieringsaanvragen.

f) Gepersonaliseerde commerciële acties door Openbank

(i) Gebaseerd op het gerechtvaardigd belang:

Openbank kan je commerciële berichten sturen over haar eigen producten en diensten die vergelijkbaar zijn met degene die je hebt afgesloten, gepersonaliseerd op basis van je profiel, interesses en behoeften (verzonden per post, telefoon, fax, sms, instant messaging-apps, sociale netwerken, e-mail, pushberichten of op elk mogelijk medium of drager). Bovendien kan Openbank commerciële rapporten, statistieken, enquêtes en/of marktstudies genereren, je toevoegen aan en informeren over loyaliteitsprogramma’s en prijstrekkingen, allemaal gedurende de periode waarin je klant bent.

Houd er rekening mee dat we in dergelijke gevallen niet verplicht zijn om je toestemming te verkrijgen voordat we je deze berichten sturen, aangezien Openbank volgens de geldende wetgeving gemachtigd is deze te sturen op voorwaarde dat ze gerelateerd zijn aan producten en diensten die vergelijkbaar zijn met die al door je zijn afgesloten. Je kunt echter op elk moment je rechten uitoefenen zoals hieronder beschreven in sectie 8.

Om de beschreven commerciële communicatie te personaliseren en op basis van het gerechtvaardigd belang dat wordt erkend door de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de Europese Unie, zal Openbank de informatie die wordt weergegeven in zijn eigen bronnen verwerken met het doel om profielen te maken die worden gegenereerd op basis van gebruikelijke gedragspatronen.

(ii) Met je uitdrukkelijke voorafgaande toestemming:

a) Als je ermee instemt dat wij dit doen, kan Openbank je commerciële berichten sturen over onze eigen producten en diensten die zijn aangepast aan je profiel, interesses en behoeften (per post, telefoon, fax, sms, instant messaging-apps, sociale netwerken, e-mail, pushberichten of op elk mogelijk medium of drager), en die zijn gepersonaliseerd op basis van je gedrags- en risicoprofiel dat we kunnen genereren met behulp van zowel onze eigen interne bronnen als die van derden, evenals gegevens over je navigatie en/of het gebruik van internet.

b) Bij Openbank, op basis van het soort toestemming dat je hebt gegeven, kunnen wij je via alle mogelijke media (post, telefoon, fax, sms, instant messaging-apps, sociale netwerken, e-mail, pushberichten of andere elektronische of digitale media die op een bepaald moment beschikbaar zijn), commerciële berichten toesturen die gerelateerd zijn aan de producten of diensten van andere bedrijven waarmee we samenwerkingsovereenkomsten hebben gesloten, aangepast aan je interesses en behoeften, of gepersonaliseerd op basis van het profiel dat voor je is gecreëerd door rekening te houden met zowel onze eigen interne bronnen als die van externe partijen, of met behulp van gegevens met betrekking tot je navigatie en/of gebruik van internet.

Houd er rekening mee dat de sociale netwerken waarmee we commerciële communicatie verzenden zich mogelijk buiten de Europese Unie bevinden, zoals in de Verenigde Staten, en dat hun niveau van privacybescherming mogelijk niet gelijkwaardig is aan die welke door de geldende plaatselijke wetgeving wordt vereist. Het gebruik ervan stelt Openbank echter in staat om je vanuit een technologisch perspectief een meer dynamische en efficiënte service te bieden.

Openbank kan overeenkomsten ondertekenen met bedrijven die actief zijn op de volgende gebieden, met de mogelijkheid dat in de toekomst nieuwe gebieden worden toegevoegd: bankproducten, financiële producten, verzekeringsproducten, pensioen- en spaarproducten, consumentenproducten en -diensten en persoonlijke producten en diensten.

De bepalingen in de secties a) en b) zijn afhankelijk van het feit of je je toestemming hebt gegeven, die je in alle gevallen op elk moment kunt wijzigen of intrekken.

4. Hoelang zal Openbank mijn gegevens opslaan?

Bij Openbank zullen we je gegevens verwerken gedurende de hele periode dat je een contractuele relatie met ons onderhoudt. Zodra die relatie is beëindigd, zullen we je persoonsgegevens veilig opslaan gedurende de tijdsperioden die voor elk geval zijn vastgesteld door de toepasselijke regelgeving: als een algemene regel, gedurende 10 jaar na beëindiging van de verplichtingen uit hoofde van je contract, zoals wij verplicht zijn te doen op grond van de regelgeving ter voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, en gedurende maximaal 20 jaar op grond van de regelgeving inzake hypotheken. Zodra deze wettelijk vereiste termijnen zijn verstreken, zullen we je gegevens vernietigen.

Dit alles doet geen afbreuk aan onze verplichting om te voldoen aan de wettelijke verjaringstermijnen die kunnen worden afgeleid uit elk contract dat je met Openbank hebt gesloten. Gegevens van toepassingen of simulaties die je begint in te vullen, maar die niet tot een contract leiden, worden maximaal 6 maanden bewaard, om doublures in je procedures te voorkomen en in het geval dat er claims ontstaan met betrekking tot het gebruik dat wij van je gegevens hebben gemaakt. We zullen vervolgens overgaan tot het verwijderen van de gegevens.

5. Aan welke ontvangers mag Openbank je gegevens bekendmaken?

Openbank zal je persoonsgegevens niet delen met een andere entiteit zonder je uitdrukkelijke toestemming te hebben verkregen, tenzij wij hiertoe wettelijk worden verplicht.

Bij Openbank werken we echter samen met externe dienstverleners die toegang hebben tot je persoonsgegevens, maar zij zullen deze gegevens namens ons verwerken en te allen tijde onze instructies opvolgen en je gegevens alleen gebruiken om ons de diensten te leveren die wij met hen hebben afgesloten.

Concreet betekent dit dat wij bij Openbank een contract afsluiten voor het verlenen van diensten met externe dienstverleners die hun activiteiten uitvoeren op gebieden zoals, maar niet beperkt tot, logistieke diensten, juridisch advies, privé-taxatiediensten, leveranciersautorisatiediensten, multidisciplinaire professionele dienstverleners, hostingbedrijven, aan onderhoud gerelateerde bedrijven, technologiebedrijven, IT dienstverleners, fysieke beveiligingsbedrijven, instant messaging serviceproviders, infrastructuurbeheer en onderhoudsbedrijven en bedrijven die contact center diensten leveren.

In alle gevallen hanteren wij bij Openbank strenge criteria voor de selectie van onze externe dienstverleners om te voldoen aan onze verplichtingen op het gebied van gegevensbescherming, en wij verbinden ons ertoe om de bijbehorende verwerkersovereenkomsten met hen te ondertekenen. Deze contracten worden onder andere gebruikt om hen de volgende verplichtingen op te leggen: het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen, het verwerken van persoonsgegevens alleen voor de overeengekomen doeleinden en alleen in antwoord op onze gedocumenteerde instructies, en om de gegevens te wissen of te retourneren zodra de dienstverlening is voltooid.

6. Moet ik mijn gegevens up-to-date houden?

Om ons in staat te stellen om op een correcte manier met je te communiceren, verzoeken wij je ervoor te zorgen dat alle gegevens die je verstrekt voor onze databases juist, volledig, nauwkeurig en volledig up-to-date zijn.

Indien de persoonlijke gegevens die je ons hebt verstrekt, met name je postadres, e-mailadres en telefoonnummer (vast en mobiel), veranderen, vragen wij je dan ook om ons hiervan zo snel mogelijk op de hoogte te stellen via een van de in sectie 8 aangegeven kanalen.

In het geval dat je ons niet over dergelijke wijzigingen op de hoogte stelt, erken je en stem je ermee in dat alle berichten die door ons naar het postadres of e-mailadres worden verzonden of naar de telefoonnummers van de contactpersonen die in onze bestandssystemen verschijnen geldig, bindend en volledig van kracht zijn.

7. Waar kan ik de juridische voorwaarden vinden voor het gebruik van mijn gegevens?

Je kunt de juridische voorwaarden en bepalingen die van toepassing zijn op ons gebruik van je persoonsgegevens, zowel in dit document als in het beleid voor gegevensbescherming vinden dat op onze website is gepubliceerd: http://www.openbank.nl/privacy-en-cookiebeleid. Wij zullen je onmiddellijk op de hoogte brengen van eventuele wijzigingen die wij in deze voorwaarden moeten aanbrengen, in ieder geval via de website zelf, maar ook door middel van een gepersonaliseerd bericht dat wij je na het inloggen in het privégedeelte zullen sturen om toegang te krijgen tot je klantprofiel.

 

8. Welke rechten heb ik nadat ik mijn gegevens heb verstrekt?

Je hebt de volgende rechten, die je op elk moment kunt uitoefenen:

  • • Recht op toegang: je hebt het recht om antwoord te krijgen op de vraag of Openbank al dan niet persoonsgegevens met betrekking tot je verwerkt en, zo ja, om toegang te krijgen tot dergelijke gegevens.
  • • Recht op gegevensportabiliteit: je hebt het recht om een kopie te ontvangen van de persoonsgegevens die je ons hebt verstrekt, in een leesbaar, gestructureerd, algemeen gebruikt formaat en ook om te verzoeken om de overdracht aan een andere instelling.
  • • Recht op rectificatie: je hebt het recht om te verzoeken om de correctie van onnauwkeurige gegevens.
  • • Recht op verwijdering: je hebt het recht om te verzoeken om verwijdering van je gegevens wanneer deze, onder andere, niet langer nodig zijn voor de doeleinden waarvoor je ze aan ons hebt verstrekt.
  • • Recht om bezwaar te maken: onder bepaalde omstandigheden kun je bezwaar maken tegen de verwerking van je persoonsgegevens. Als je bezwaar maakt, zal Openbank de verwerking van de gegevens stopzetten, behalve wanneer er dwingende legitieme redenen zijn, of voor de uitoefening of verdediging van mogelijke claims.
  • • Recht op beperking van de verwerking: onder bepaalde omstandigheden die zijn vastgelegd in de geldende wetgeving inzake gegevensbescherming, kun je verzoeken om beperking van de verwerking van je gegevens.
  • • Het recht om niet onderworpen te worden aan uitsluitend geautomatiseerde beslissingen: in het geval dat je hebt ingestemd met het opstellen van profielen en dit gebeurt via een uitsluitend geautomatiseerd proces, kun je de tussenkomst van een van onze analisten vragen, je standpunt kenbaar maken en de beslissingen die op basis van deze profilering zijn genomen, betwisten.
  • Je kunt de hierboven beschreven rechten uitoefenen via de volgende kanalen:
  •  
  • • Website: via de sectie “Persoonsgegevens” van je klantprofiel;
  • • E-mail: privacy@openbank.com;
  • • Post: Privacy, Open Bank S.A., Paseo de la Castellana 24, 28046, Madrid (Spanje).
  • • Vestiging: Paseo de la Castellana 134, 28046, Madrid (Spanje).
  • • Contact center: 0800 0292 008.

Tot slot kun je een claim indienen bij Openbank en/of de Autoriteit Persoonsgegevens (de toezichthoudende autoriteit die bevoegd is op het gebied van gegevensbescherming), met name als je geen genoegdoening hebt gekregen bij de uitoefening van je rechten, door te schrijven naar het hierboven vermelde adres of via de website www.aepd.es. Als je in een andere lidstaat dan Nederland woont, kun je ook rechtstreeks contact opnemen met je nationale toezichthoudende autoriteit voor gegevensbescherming.